Previous | TOC | Print | Next

Western Journalism Center - Joseph Farah

The Western Journalism Center, (WSJ) is a project of Joseph Farah, former publisher of the ultra-conservative Sacramento Union-once owned by Scaife.47 The Carthage Foundation, controlled by Scaife, is one of the largest funders of the WSJ.

Founded in 1991, for several years the major product of WJC was a small newsletter, Dispatches, once billed as "From the front lines of the culture war." According to Lieberman, Farah has assembled for the Western Journalism Center:

    a high-profile board of advisers to help with fund-raising, including such conservative luminaries as Sally Pipes, president of the Pacific Research Institute, Marvin Olasky, a professor of journalism at the University of Texas, and Arianna Huffington. Both Olasky and Huffington are senior fellows at Newt Gingrich's Progress & Freedom Foundation.48

Scaife also funds the Pacific Research Institute and GOPAC49

The Center placed some 50 ads reprinting Ruddy's Tribune-Review stories in the Washington Times, then repackaged the articles as a packet titled "The Ruddy Investigation," which sold for $12. Farah also bought full page ads publicizing Christopher Ruddy's allegations that appeared in papers including The New York Times, Washington Post, Chicago Tribune, and Los Angeles Times. The ad campaign brought in over $500,000, half from individual donors-many of whom bought Foster conspiracy materials-and half from foundations, including $100,000 from Carthage.

WJC circulated a video featuring Ruddy's claims, "Unanswered-The Death of Vincent Foster," that was produced by ultra-conservative James Davidson, chairman of the National Taxpayers Union (NTU) and co-editor of the Strategic Investment newsletter.

NTU's research arm receives funds from Scaife. Davidson is a large financial contributor to Farah's Western Journalism Center, which gave its first "Courage in Journalism Awards" to Ruddy, reporter David Brock of the Scaife-funded American Spectator, and ABC correspondent John Stossel, whose reports often repackage themes from conservative and libertarian think tanks.50

In 1997 Farah started a daily Internet newspaper WorldNetDaily.com, which featured anti-Clinton stories. Farah In a 3-page interview in the John Birch Society's magazine The New American, Farah claimed that by March 1998 the website was receiving 20,000 to 30,000 hits per day. In the April 17, 1998 issue of Dispatches, Farah claimed 150,000 hits per day. That issue carried a lead story rife with anticommunist red-baiting aimed at Barbara Lee, an African-American elected to Congress from California. She is described as filling the seat of retiring "Ron `Red' Dellums." Christopher Ruddy is listed as a Contributing Editor.

Previous | TOC | Print | Next

Online Articles:

Spotlight On
Explore

Browse Topics | Site Guide | Multimedia Bookstore | Magazine | Publications | Activists Resources

Political Research Associates

Copyright Information, Terms, and Conditions

Please read our Terms and Conditions for copyright information regarding downloading, copying, printing, and linking material on this site; our disclaimer about links present on this website; and our privacy policy.

Updates and Corrections